رنگ ترافیک چه انواعی دارد؟
رنگهای ترافیکی نیز درست مانند رنگهای ساختمانی با استفاده از متریالهای اولیه متفاوتی تولید میشوند و دارای انواع مختلفی هستند. حال میخواهیم بدانیم رنگ ترافیک چه انواعی دارد در واقع رنگ ترافیک براساس ویژگیهای منحصربهفرد متریال تشکیلدهنده آن به دستههای مختلف تقسیم میشود. ویژگیهای منحصربهفرد هر یک از این انواع باعث میشوند که کاربرد این رنگها نیز بایکدیگر متفاوت شوند. برخی از آنها برای اماکن کمتردد و فرعی و برخی دیگر برای اماکن پرتردد مورد استفاده قرار میگیرند.
به طور کلی، رنگهای ترافیکی را به سه دسته اصلی تقسیم میکنند:
- رنگهای ترافیکی سرد
- رنگهای ترافیکی گرم
- رنگهای ترافیکی چندحزئی
ویژگیهای رنگ ترافیکی سرد
رنگ ترافیک سرد یکی از انواع رنگهای ترافیکی است که بیشتر برای رنگآمیزی اماکن و معابر فرعی و کمتردد مورد استفاده قرار میگیرد. اجزا و مواد تشکیلدهنده این نوع رنگ به گونهای هستند که پس از اعمال برای خشک شدن به درجه حرارت بالایی نیاز ندارند. از رنگ سرد بیشتر برای خطکشی کوچههای فرعی و خیابانهای خلوت خارج از شهر و همچنین در پارکینگهای شخصی استفاده میشود.
ماندگاری این رنگ با توجه به کیفیت متریال اولیه آن در حدود ۶ ماه تا ۱ سال است. برای اعمال رنگ سرد معمولا از ماشین خطکشی استفاده میشود. البته در صورت کوچک بودن ابعاد پروژه میتوان رنگ را به صورت دستی و با استفاده از انواع قلمو و غلتک نیز بر روی سطوح مورد نظر اعمال کرد.
رنگ ترافیکی سرد نیز خود دارای انواع مختلفی است که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنیم:
- رنگ سرد برپایه رزین کلر و کائوچو: از مهمترین ویژگیهای این رنگهای تکجزئی میتوان به چسبندگی فوقالعاده، مقاومت بالا و زمان خشک شدن پایین اشاره کرد
- رنگ سرد برپایه رزین اکریلیک ترموپالیتیک: این رنگ سرد برپایه آب و حلال تولید میشود و از مهمترین ویژگیهای آن میتوان به چسبندگی بالا، مقاومت شیمیایی بالا در برابر مواد بازی و اسیدی و سرعت خشک شدن بالا اشاره کرد
- رنگ سرد دو جزئی اکریلیک: از این رنگ بیشتر برای خطکشی حاشیه جادهها، بزرگراهها و خطوط عابر پیاده استفاده میشود
- رنگ سرد اپوکسی: کاربرد رنگ سرد اپوکسی نیز درست مانند رنگهای دو جزئی اکریلیک است
- رنگ دو جزئی پلی اورتان: از این رنگ ترافیک سرد نیز برای خطکشی حاشیه جادهها یزرگراهها و همچنین برای خطکشی خطوط عابر پیاده استفاده میشود
ویژگیهای رنگ ترافیکی گرم
برای تولید رنگهای ترافیکی گرم معمولا از رزینهای آلکیدی و هیدروکربنی استفاده میشود. به دلیل خواص مکانیکی و فیزیکی مناسب، از رنگهای ترافیکی گرم برای خطکشی آزادراهها ومسیرهای پرتردد استفاده میشود. این رنگ از نظر شکل ظاهری به دو صورت پودری و جامد تولید شده و به بازار عرضه میشود. برای اجرای رنگهای گرم شما باید از درجه حرارت بالایی استفاده کنید.
در ادامه با برخی از انواع مهم رنگهای ترافیکی گرم آشنا میشویم:
- بهترین و مقاومترین نوع رنگهای گرم رنگ ترموپلاستیک است که برای تولید آن از متریالهای اولیه مختلفی مانند پیگمنتها، دانهها و آلریگتها استفاده میشود. به دلیل ویژگیهای منحصربه فرد رنگهای ترموپلاستیک، قیمت این رنگها در مقایسه با رنگ تکجزئی یا دو جرئی سرد بالاتر است
- رنگ ترافیکی گرم دو جزئی نیز یکی دیگر از انواع رنگهای گرم است که برای خطکشی معابر پرتردد مورد استفاده قرار میگیرد
- رنگ ترموپلاستیم اکستروژن که برای اجرای آن در معابر مختلف باید از روش اکستروژن استفاده کرد
رنگ ترافیکی چندجزئی چیست؟
در حال حاضر، با وجود پیشرفتهای چشمگیری که در صنعت تولید رنگ ترافیک به وجود آمده است، شرکتهای تولیدکننده میتوانند علاوه بر تولید رنگهای تکجزئی و دوجزئی به سراغ تولید رنگهای سه جزئی و چندجزئی بروند. از این نوع رنگها معمولا برای ترسیم علائم و نشانههای رانندگی و همچنین برای خطکشی معابر استفاده میشود. به طور کلی، رنگهای سهجزئی نسبت به رنگهای دوجزئی و تکجزئی مقاومت و ماندگاری بالاتری دارند. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که هزینه خرید و اجریا این رنگها در مقایسه با رنگهای تکجزئی یا دوجزئی بالاتر است.
نگاهی به مزایا و معایب رنگ ترافیک
رنگ ترافیک نیز درست مانند هر نوع رنگ دیگری دارای ویژگیهای مثبت و منفی هستند. شما برای خرید رنگهای ترافیکی باید به این ویژگیهای منحصربهفرد توجه داشته باشید. زیرا این ویژگیها میتوانند به صورت مستقیم بر روی مراحل اجرای پروژه اثرگذار باشند. به دلیل تکنولوژی پیشرفته مورد استفاده برای تولید رنگهای ترافیکی، نقاط قوت این رنگها بر نقاط ضعف آنها برتری دارند. در واقع در هنگام بررسی ویژگیهای این رنگها تنها میتوان به دو یا سه نقطه ضعف اشاره کرد.
مهمترین مزایای رنگهای ترافیکی عبارتند از:
- خشک شدن با سرعت بالا
- قدرت چسبندگی عالی به سطوح بتنی و آسفالت
- مقاومت بالا در برابر شرایط جوی
- عدم تغییر رنگ در صورت قرار گرفتن در معرض اشعههای خورشید
- مقاومت سایشی بالا
- سازگاری رنگهای ترافیکی سرد و گرم با محیط زیست
- ماندگاری بالا
- قابلیت شستشو و تمیزکاری
- درخشندگی بالا و امکان بازتاب دادن نور در تاریکی
- کمک به مشخص کردن حدود راهها و جادهها
البته رنگ ترفیک در کنار تمامی این ویژگیهای مثبت، معایبی نیز دارد. به عنوان مثال، رنگهای ترافیکی غلظت بسیار بالایی دارند و به دلیل سرعت بالای خشک شدن معمولا کارگران را در هنگام اجرای پروژهها با مشکلات متعددی مواجه میکنند. همچنین در برخی از موارد به دلیل تفاوت دانهبندی آسفالت، رنگهای ترافیکی به خوبی با سطح جاده هماهنگ نمیشوند.