۱- قطاری که از مجتمعی مسکونی عبور می کند
به خاطر توپوگرافی (نقشه) خاص و تراکم بالای ساخت و ساز در چونگ کینگ، مهندسان و طراحان شهری مجبور شدند راهی خاص را برای توسعه خط مونوریل برگزینند. راه حل این بود که خط را از درون ساختمانی ۱۹ طبقه عبور دهند. با وجود کوه های داباف، ووشان، وولینگ و دالائو در شمال، شرق و غرب، بیشتر زمین های چونگ کینگ از شیب های تپه ای ساخته شده اند.
تراکم بالای ساختمان ها و جمعیت سرسام آور ۴۹ میلیون نفری، ساخت و ساز را به چالشی جدی برای مهندسان و طراحان شهری تبدیل کرده بود. در سال ۲۰۰۴ میلادی هنگامی که خط ترانزیت شماره ۲ تایید شد، تنها دو انتخاب وجود داشت: تخریب کامل ساختمان برای اجاد فضا به منظور احداث مونوریل و یا برداشتن دو طبقه و ساخت تونلی که قطار بتواند از آن عبور کند. در اقدامی غیر معمول، مهندسان راه دوم را برگزیدند و هنوز هم پس از ۱۳ سال ادعا می کنند که تصمیمشان درست بوده است.
۲- مسیر قطار در خیابانی باریک
در بیشتر موارد مسیرهایی که قطار از آن ها عبور می کند به طور دقیق علامت گذاری می شوند تا برای آمدن قطار هشدار دهند، اما موردی که قصد داریم به آن بپردازیم هیچ شباهتی به موارد معمول ندارد. در شهر هانوی پایتخت ویتنام، مردم در خیابانی شلوغ علاوه بر گذران زندگی و پرداختن به کار، عبور قطار از مسیر یاد شده را نیز تحمل می کنند. هنگامی که قطار قصد عبور دارد، فروشگاه ها بسته شده و بلافاصله پس از عبور آن دوباره بازگشایی می شوند.
۳- طولانی ترین تونل ریلی جهان
طولانی ترین و عمیق ترین تونل ریلی جهان، پس از دو دهه عملیات عمرانی سال گذشته در کشور سوییس افتتاح شد. این تونل ۵۷ کیلومتری که با استفاده از حفاری دوگانه ساخته شده، از زیر کوه های آلپ در سوییس عبور کرده و اروپای شمالی و جنوبی را به یکدیگر متصل می کند.
کالاهایی که در گذشته با استفاده از وسایل مختلف و هزینه زیاد جا به جا می شدند، اکنون تنها با قطار منتقل می گردند. تونل مذکور طولانی تر از نمونه ۵۳٫۹ کیلومتری خود در کشور ژاپن است و علاوه بر کسب مقام نخست در این زمینه، مسیر ۵۰٫۵ کیلومتری بین فرانسه و انگلستان را در جایگاه سوم قرار داده است.
۴- قطار عبوری از باند فرودگاه
فرودگاه محلی گیزبورن در حومه شهر گیزبورن در کشور نیوزلند قرار گرفته است. این مکان یکی از معدود فرودگاه هایی به شمار می رود که از درون آن ریل قطار عبور می کند. فرودگاه یاد شده منطقه ۱۶۰ هکتاری را پوشش می دهد و یکی از باندهای اصلی آن توسط مسیر ریلی پالمرستون قطع می گردد. در این فرودگاه یک ترمینال همراه با دو دروازه آسفالت نیز دیده می شود.
فرودگاه وینیارد تاسمانیا نیز دارای خط قطاری است که از باند اصلی عبور می کند، اما تعداد کم رفت و آمدها باعث شد که این خط در سال ۲۰۰۵ به اجبار تعطیل گردد. خط ریلی گیزبورن بین ساعت های ۶:۳۰ صبح تا ۸:۳۰ شب (وقت محلی) فعالیت می کند.
یکی از نکات جالبی که درباره مسیر یاد شده وجود دارد، این است هنگامی که قطار قصد عبور از مسیر اصلی را دارد، باید برای گرفتن اجازه از مرکز کنترل ترافیک هوایی توقف کند و سپس به مسیر خود ادامه دهد.
۵- پل راه آهن مارپیچی بروسیو
بروسیو یک مسیر یگانه، نُه قوسه و مارپیچی است که در منطقه مستقل «گراوبوندن» سوییس قرار دارد. همانند دیگر مسیر های مشابه، شکل مارپیچی به این خاطر انتخاب شده که قطار بتواند در مسیری کوتاه ارتفاع خود را تغییر دهد. این مسیر ۱۱۰ متر طول دارد و انحنای افقی آن ۷۰ متر برآورد می شود. شیب طولی ۷ درصد بوده و نُه دهانه آن هر یک ۱۰ متر طول دارند.
این مسیر مارپیچی بخشی از بخش ریلی برنینا بین بروسیو و کامپاسیو را شکل داده و ۵۵ کیلومتر از منطقه سنت موریتز فاصله دارد.
۶- قطار عبوری از روی یک گذرگاه
گذرگاه هیندربرگدام مسیری ۱۱ کیلومتری است که جزیره زیلت را به ایالت اشلسویگ-هولشتاین متصل می سازد. در سال ۱۹۷۲ میلادی، آلمان مسیر یاد شده را مختص حمل و نقل ریلی افتتاح نمود. قبل از درست کردن این گذرگاه، رفت و آمد به جزیره تنها به جزر و مد وابسته بود.
در فصل زمستان یخ های دریای وادن سدی سخت را پیش روی مسافران قرار می داد و در شرایط آب و هوایی نامساعد رفت و آمد بیش از شش ساعت به طول می انجامید. به علت آنکه مکان یاد شده از نظر تفریحی محبوبیت زیادی به دست آورد، مقامات رسمی طرح ساخت این مسیر را ارائه کردند.
در حال حاضر روزانه بیش از ۱۰۰ قطار از گذرگاه یاد شده عبور می کند. هر سال بیش از ۴۵۰ هزار وسیله از این طریق جا به جا می شوند.
۷- مسیر ریلی ۱۳ هزار کیلومتری به آمریکا
کشور چین قصد دارد با ساخت مسیر ریلی ۱۳ هزار کیلومتری زیر اقیانوس آرام، از طریق روسیه قطارهای فوق سریع خود را برای عزیمت به آمریکا استفاده نماید. این خط از کشور چشم بادامی ها شروع شده و احتمالا از سیبری، تنگه برینگ، آلاسکا و کانادا عبور خواهد کرد. قطار های ویژه چینی ها با سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کرده و مسافران را تنها در دو روز به خاک ایالات متحده می رسانند.
روسیه نیز که همانند چین وابستگی زیادی به جمل و نقل ریلی دارد، از این ایده دفاع کرده است. برای عبور از تنگه برینگ بین روسیه و آلاسکا، نیاز است که تونلی زیر آبی به طول ۲۰۰ کیلومتر احداث گردد.
۸- قطار عبوری از شکاف بلومر
هنگامی که افراد قصد داشتند مسیر ریلی را از آبرن کالیفرنیا عبور دهند، آن ها می بایست در غرب شهر شکاف های عمیق ایجاد کرده و بالای دره پلی چوبی احداث می کردند. هنگامی که شکاف بلومر در سال ۱۸۴ میلادی تکمیل گشت، از آن به عنوان هشتمین عجایب جهان نام برده می شد. این خط یکی از معدود مسیرهای ریلی سراسر قاره ای جهان به شمار می رود که مسائل مختلف در طول تاریخ روی آن تاثیری نگذاشته است.
در سال ۱۸۶۲ میلادی، ویلیام هالمن نماینده ایالت ایندیانا اظهار داشت که این شکاف نمی تواند با ضوابط یک جاده معمولی ساخته شود. کوه های صعب العبور، دره های عمیق و دشت های خشک و ماسه ای، چالش های اصلی پیش روی پروژه بودند. با این حال سازندگان بر تمامی مشکلات ذکر شده فائق آمدند و یکی از شاهکارهای مهندسی را رقم زدند.