رنگ های ترافیکی جزء خانواده رنگ های صنعتی بوده که در زمینه کنترل ترافیک راه ها (جاده و خیابان ) استفاده میشوند .
رنگ های ترافیکی عموما به چهار گروه دسته بندی می شوند :
♳ رنگ های ترافیکی سرد ( شامل: رنگ اکریلیک واتربیس ، رنگ اکریلیک حلالی ، رنگ کلروکائوچو)
♴ رنگهای ترافیکی گرم ( شامل : رنگ گرم اسپری ، رنگ اکستروژن ، رنگ اسکرید )
♵ رنگ های ترافیکی دوجزئی ( رنگ های دوجزئی و سه جزئی )
♶ رنگ های ترافیکی پیش ساخته ( پریفاب )
رنگ های ترافیکی با توجه به نوع آنها از تنوع و ماندگاری متفاوتی برخوردارند که ممکن است از ۶ ماه تا ۳۶ ماه متغیر باشد . ماندگاری یک رنگ ترافیکی به عوامل زیادی بستگی دارد اما در مرحله اول سه عامل بسیار مهم مطرح میگردد :
?کیفیت رنگ ترافیک ( باید کیفیت رنگ بالا باشد )
?بستر اجرائی ( بستر کار مناسب باشد )
? نحوه اجرا و کارکرد مجری ( استانداردها رعایت شود )
اما همیشه عوامل جانبی دیگری هم در ماندگاری رنگ برروی بستر آسفالت دخیل می باشند که مهمترین آنها عبارتند از :
1⃣ آسیب های انسانـی : ( استفاده از زنجیر چرخ در زمستان ، برف روبی با ماشینهای تیغ دار برف روب ، استفاده از لاستیکهای یخ شکن میخ دار ، استفاده از ماسه و نمک برای یخ زدائی راهها در زمستان و … ) ؛
2⃣ عدم زیر سازی مناسب برای آسفالت که پس از روکش کردن و اجرای رنگ ترافیک بر روی آن ترکهای عرضی و طولی و پوست سوسماری ایجاد میگردد و به رنگ اجرا شده صدمه می زند ؛
3⃣ آلودگی های محیطی و عدم بارندگی در جاده ها که باعث می شود رنگ پس از مدتی جرم گرفته و در ظاهر محو گردد ؛
4⃣ روغن ریزی و نشت سوخت از وسایط نقلیه که باعث حل شدن برخی رنگها خصوصا رنگ های گرم می گردد …